Nej, det är inte svårt att rekrytera inom IT
"Det är svårt att rekrytera inom IT”. Om jag hade fått en krona för varje gång jag hört eller läst detta påstående i någon form så hade jag kanske inte varit stormrik, men jag hade utan problem kunnat ta en middag på en lokal lyxkrog.
Påståendet dyker upp i massa olika sammanhang. Det kanske vanligaste är den generella uppfattningen att ”IT-rekrytering är svårt”, främst baserat på att det är en hel del tekniker och trebokstavsförkortningar inblandade i arbetsbeskrivningarna som – för den oinvigde – ter sig som ett främmande språk.
Det dyker upp i kontakten med produktbolag och IT-konsultföretag där beslutsfattare beklagar sig över att den egna rekryteringen inte fungerar. Man får in ansökningar till de flesta tjänster på bolaget, men just när det kommer till IT så – ”är det svårt att rekrytera utvecklare”.
Det visar sig i samband med diskussioner gällande kompetensbrist inom IT-branschen när IT & Telekomföretagen presenterar sina senaste estimat på hur stort underskottet på kvalificerad IT-personal kommer att vara ett givet kommande år, och då i formatet – ”det är svårt nu och det kommer bli värre framöver”.
Jag ser till och med branschkollegor som bekräftar detta påstående och utformar detta till ett säljargument – ”vi vet att det är svårt, men vi finns här för att hjälpa till”.
Stopp och belägg. Det föreligger en missuppfattning här. Det är nämligen INTE ALLS svårt att rekrytera utvecklare eller andra roller inom IT. Tvärtom – varje moment är väldigt enkelt. Allt ifrån behovsanalys, definition av tjänsten och erbjudandet, utformningen av annons, marknadsföring av annonsen (kanske kompletterad med uppsökande rekrytering –s.k. Search) samt rekryteringsprocessen i övrigt är helt enligt standard. Varje rekryterare värd namnet kan sköta en dylik process i sömnen.
Alla tjänster kräver grundläggande förståelse från den som rekryterar. Tjänster inom IT är inget undantag. Att rekrytera en kompetens som är ”het” på marknaden (där de som arbetar inom området blir regelbundet uppvaktade med nya jobberbjudanden) kräver ett mer aktivt rekryteringsarbete än att rekrytera ”vanlig” kompetens. Att det är mer aktivt innebär inte att det är svårare per se. Bara att det är mer jobb.
"Min poäng är - Allt är svårt. Innan man kan det".
Att hävda detta – att det är svårt att rekrytera IT-personal – till en kunnig IT/Tech-rekryterare är ungefär som att säga till en snickare att det är svårt att skruva, en målare att det är svårt att spackla, eller till en kock att det är svårt att koka saker. Försök att få en professionell fotbollsspelare att hålla med om att det är svårt att springa OCH sparka på bollen och se hur bra det går. Till mina branschkollegors cred – och en eloge för allt tålamod ni visar - så håller de flesta masken när de stöter på denna uppfattning. Men. Även om jag förstår att man inte vill säga emot sin kund/överordnad – är det inte dags att vi börjar säga som det är istället?
Nej, det är inte svårt att rekrytera IT-personal. Anledningen att det upplevs som svårt är troligtvis en eller flera av följande anledningar:
- Det saknas information om ”varför” någon ska vilja arbeta på ert företag eller i de roller ni söker
- Ert erbjudande/löneläge är inte marknadsmässigt
- Ni saknar modern rekryteringskompetens internt eller lyssnar inte på den som finns
- Era rekryterande chefer har inställningen att kandidater ”ska vilja jobba hos er” trots att kandidaterna rimligen inte har tillräcklig info att tillgå för att bilda sig en uppfattning
- Er rekryteringsprocess är lång, omständlig och är utformad utan hänsyn till kandidaters preferenser eller situation
- Ni har inte definierat vilken målgrupp ni vill nå ut till och inte tagit reda på vad den målgruppen tycker är relevant samt hur ni ska gå tillväga för att nå ut med ert budskap
- År av dålig kandidathantering har gett er dåligt rykte på marknaden
- Ni behandlar er personal som resurser istället för medarbetare/människor och således är ingen av era medarbetare speciellt sugna på att rekommendera er som arbetsgivare och ”sprida ordet” gällande lediga tjänster
Jämför med att sälja en lägenhet. Det skulle sannolikt upplevas som ”jättesvårt” att sälja en lägenhet till ett kraftigt överpris, utan en erfaren mäklare, utan bra bilder, utan annonsering i rätt medier, utan relevant beskrivning, med avsaknad av relevant ekonomisk information, krav på flertalet möten och invecklat kontraktskrivningsförfarande. Att ”sälja en tjänst” (att skapa nyfikenhet och engagemang kring att jobba i en specifik roll) är inte så annorlunda – det blir svårt om man ”gör det svårt”-för sig.
Men ÄR det svårt att rekrytera inom IT – objektivt sett – om man undviker att sätta krokben för sig själv? – svar nej.
Ta hjälp av en aktör som kan sin sak om ni upplever att ert nuvarande upplägg för IT-rekrytering inte fungerar. Och ett hett tips – tycker aktören att IT-rekrytering är svårt så borde ni nog överväga en annan samarbetspartner!
/Erik Cedergren
VD & Grundare, RecPro