Digitalisering och automatisering av Talent Acquisition
REKRYTERING ON-DEMAND
Samhället har förändrats och alltfler personer föredrar on-demand-tjänster, således onlinetjänster som kan utföras omgående av konsumenten. Här har vissa branscher legat i framkant, till exempel bankindustrin, där du som privatperson enkelt kan beställa tjänster eller genomföra ärenden på webben eller via mobilappen. Digitaliseringsvågen har skapat nya företag till följd av den ökade efterfrågan av digitala tjänster och vår förändrade livsstil som kräver smidighet och tillgänglighet, exempelvis som e-handel inom livsmedelsbranschen. På samma sätt kan du digitalisera och automatisera stora delar av er Talent Acquisition och rekrytering.
TRANSFORMATION KRÄVER SYFTE
Vad är egentligen er drivkraft med att digitalisera rekryteringsprocessen - vad är syftet? Här bör man utgå från affärsmålen - vad ska bolaget uppnå, vilka är målen och vilken betydelse har rekrytering för att nå dessa? Bryt ned målen i konkreta actions med prioriteringsordning. Vad kan bli effektivare? Göra besparingar?
När ni har fastställt vad ni vill uppnå med er rekrytering börja då ställa frågan hur ni ska nå dit. Se över rekryteringsprocessen i sin helhet. Hur hanteras respektive steg idag, definiera era utmaningar avseende rekrytering och vad som behöver korrigeras för att nå de satta målen – på vilka sätt kan digitalisering och automatisering stödja detta? Utöver tydliga mål, actions och prioriteringar krävs det även att arbetssätt justeras och anpassas i linje med välfungerande teknik och systemstöd.
DATADRIVEN REKRYTERING
För att lyckas arbeta datadrivet med rekrytering behöver ni börja inifrån och ut – vad är det som har funkat och inte? Hur återkopplar ni, hur lång tid tar en rekrytering, vart kommer kandidaterna ifrån, hur många ansökningar kommer in, hur många kandidater måste sourcas, hur loggas informationen? Helt enkelt lära sig förstå hur man arbetar, tolka informationen som finns och lära känna sina siffror för att ha en grund att utgå ifrån. När man har en grund så kan man sätta mål för rekryteringsarbetet och således bestämma vilken data man bör mäta och följa upp – vilket i sig är individuellt för varje bolag. Är det hur lång tid en rekrytering får ta, hur mycket en rekrytering får kosta, kandidatnöjdhet eller något helt annat? Genom att ha mätbar data kan man även arbeta mer proaktivt och göra korrelationer, exempelvis 100 ansökningar bidrar till X antal signeringar vilket kräver att man måste sourca X antal personer etc.
SYSTEM = SUCCÉ
I grunden krävs det en användarvänlig och solid plattform för att lyckas med digitaliseringen och automatiseringen av Talent Acquisition. Ett verktyg där rekryteraren i stort sätt kan hantera alla stegen i en rekryteringsprocess från ax till limpa; urval, anteckningar, korrespondens, återkoppling till påminnelser – vilket möjliggör en effektiv hantering och administrering av kandidater som sedan bidrar till ökad kandidatnöjdhet. Plattformen bör även tillåta integrationer, för att på ett smidigt sätt exempelvis kunna skicka ut tester online och genomföra digitala referenstagningar. Detta säkerställer att all rekryteringsdata samlas på ett ställe och möjliggör att man framåt kan arbeta datadrivet och följa upp satta mål för rekryteringsarbetet.
EFFEKTIVITET & TRÄFFSÄKERHET
Innebär digitalisering och automatisering att Talent Acquisition kan hantera flera processer eller att man kan lägga mer tid på värdeskapande aktiviteter? Både och! Ifall man ser över sin process och designar den väl sett till steg, flöden och system så kan man ta bort tidstjuvar, hantera större volymer och får mer tid över till kandidaten och den faktiska människan. Exempelvis:
- Använd på förhand utvalda frågor kopplade till skallkraven då kandidaten skickar in ansökan, vilket underlättar gallring.
- Använd online-test vid urval som identifierar potential och personlig lämplighet, vilket ökar träffsäkerhet.
- Använd digital referenstagning, vilket besparar tid och säkerställer objektivitet.
- Använd ett rekryteringsverktyg som möjliggör administration och automatiska utskick (av t e x test och referenser), vilket frigör tid och möjliggör datadrivet arbete.
Sammanfattningsvis så får du kortare, kostnadseffektivare och mer träffsäkra rekryteringar med digitalisering och automatisering – men det kräver kunskap, anpassning och investering i tid för att lyckas. Vill ni påbörja detta arbete nu men vet inte vad ni ska börja med? Hör av dig! Vi har erfarenhet av allt från vad man bör tänka på vid test och validering till att implementera rekryteringsverktyg och utforma karriärsidor.